Hvorfor taber hesten sig?

Lad os starte med at slå fast, at der kan være rigtig mange årsager til, at heste taber sig. Ofte vil de to mest oplagte være, at hesten enten ikke får nok at spise eller, at den har problemer med tænderne.

Hvad skal man gøre?

Det oplagte er selvfølgelig at få tænder og mundhule tjekket grundigt. Det kan være svært at vide, hvilket problem man leder efter og derfor skal undersøgelsen være grundig. Hesten skal være bedøvet, så alle tænder bliver undersøgt ordentligt og så skal der mundspærre på og lys, så hele munden både kan ses og mærkes efter. Det kan være en stor fordel at bruge et mundhulekamera, så kan du som ejer også følge med i de fund, der bliver gjort og se gode billeder af tænderne og tandkødet omkring.

Hvis der findes problemer i munden, skal disse selvfølgelig, afhængig af hvad hesten fejler, rettes. Hvis der ikke er problemer med tænder og mundhule, er det meget vigtigt at få kigget på hestens foder med særligt fokus på, om den får nok. Dette taler vi selvfølgelig med ejeren om i forbindelse med mundhuleundersøgelsen.

Årsager i mundhulen

I mundhulen kan der findes mange årsager til, at hesten taber sig. Hesten kan have store kroge, der låser tyggefunktionen eller knækkede/løse tænder, som er smertefulde, når hesten æder. Det kan selvfølgelig også have tandspidserDiastemer menes at være en af de mest smertefulde tilstande i hestens mund og der skal derfor tjekkes grundigt for dette. Er det en ældre hest, kan den lide af EOTRH.

Hvis tandspidser som eneste fund skal være årsagen til at hesten taber sig, skal de som udgangspunkt være usædvanligt lange og skarpe både i over- og undermund.

Slutteligt er det vigtigt at huske, at vi ser rigtig mange, også alvorlige og smertefulde tand- og mundhuleproblemer på heste, der ikke taber sig og hvor ejeren ikke har registreret symptomer. Så at hesten ikke taber sig, kan ikke bruges som en garanti for, at der ikke er problemer i mundhulen.

Eksempler:

Høj tand i undermunden

På det øverste billede ses den forreste tand i undermunden, som har generet hesten når den spiste. Du kan læse hele historien her.

Overgroet tand

På billede to ses en tand, som igennem rigtig mange år er groet ned i et mellemrum mellem to andre tænder. Læs mere her.

Kroge

Denne hest har i længere tid haft problemer med at holde vægten.

Ved en grundig mundhleundersøgelse kunne det konstateres, at den forreste tand i undermunden i begge sider gik op i en spids. Denne spids var meget skarp og når hesten lukker munden laver den sår op i ganen. Dette gør selvfølgelig, at hesten ikke tygger ordentligt igennem og derfor udnytter den ikke sit foder ordentligt. Således får hesten ikke det optimale ud af foderet, og derfor kan den have svært ved at holde vægten.

Vi fik raspet krogene væk og rettet andre mindre problemer ved samme lejlighed. Nogle uger efter var det tydeligt, at hesten var begyndt at tage på og kunne klare sig med mindre foder.

Foderpakning

Denne hest havde ejeren fået for nyligt. Den var allerede tynd, da ejeren fik den, men selvom den fik masser af hø og krybbefoder, tog den ikke på. Den blev undersøgt for mavesår, men det gav intet svar. En grundig mundhuleundersøgelse viste, at hesten havde et diastem (mellemrum) mellem de to bagerste tænder i undermunden. Mange videnskabelige undersøgelser har vist, at dette er en meget smertfuld lidelse for hesten. Mellemrummet gjorde, at foder satte sig fast mellem tænderne, hvor det begyndte at rådne. Det rådnende foder skabte betændelse i tandkødet mellem tænderne, hvilket havde skabt en lomme ned i tandkødet. Diastemet og tandkødslommen blev renset op og en krog på den bagerste tand raspet væk. Allerede dagen efter behandlingen var det tydeligt, at hesten spiste bedre. Læs mere om diastemer her.

En meget høj tand i undermunden generede op i ganen og gjorde, at hesten ikke kunne tygge sit foder ordentligt. Derfor tabte den sig.

En meget speciel situation, hvor der er et stort mellemrum mellem to tænder i undermunden. Dette har forårsaget et manglende slid på den modstående tand i overmunden, der derfor er "groet" ned i mellemrummet. Dette låser hestens tyggebevægelse og forhindrer hesten i at tygge ordentligt.

En skarp krog i undermunden kan let overses, hvis der ikke laves en grundig mundhuleundersøgelse med lys, hvor hesten er bedøvet.

Krogen i undermunden på billedet ovenfor har givet sår i ganen ved den røde pil. Det gør naturligvis ondt, og derfor tygger hesten ikke ordentligt igennem udnytter foderet dårligere, hvorved hesten vil have svært ved at holde vægten og/eller tage på.